A kkv szektor dinoszauruszai

A kkv szektor dinoszauruszai
Közzétéve: 2019.04.26 | Szerző: Majoros Tamás

A digitális vidék

Kíváncsiságból rákerestem lakóhelyem (Nógrád megyei kisváros) vállalkozásaira. A keresést egy népszerű, cégek katalogizálására szakosodott weboldal segítségével végeztem. Egy 461 elemű találati listát kaptam eredményül. Nyilván ettől több vállalkozás található a településen, ezek azok, akik/amik valamilyen formában egyáltalán kereshetők az interneten.

Az első 41 találatot néztem át egyenként, részletesen. Ez alapján az alábbi következtetéseket vontam le:

  • Az első 41 vállalkozásból 7 rendelkezik weboldallal, illetve található hozzá email elérhetőség. A weboldalak minőségéről később; elöljáróban annyit hogy kettő tekinthető használható, modern oldalnak, a többi kis túlzással a betárcsázós internet korszakát idézi.
  • A vállalkozások igen vegyes képet mutatnak. Kis -és nagykereskedelmi cégek, könyvelőirodák, ingatlan értékesítéssel ill. bérbeadással foglalkozó vállalkozások, szolgáltatók, éttermek, egészségügyi szolgáltatások, oktatók stb.
  • A vállalkozások nevére rákeresve (google) a fentebb említett 7 kkv-n kívül 8 olyat találtam, melyhez a google keresője adatlapot (google cégem) is társított.
  • A tesztelt csoportból 26 kkv digitálisan “láthatatlan”. Annyit tudni róluk hogy léteznek, ill. milyen TEÁOR számok alatt folytatják tevékenységüket.

Kinek jó ez?

A konkurenciának. Egy érdekes beszélgetés fültanúja voltam pár héttel ezelőtt a városka egyik cukrászdájában. Három huszonéves fiatalember beszélgetett, vállalkozásról volt szó. Azon tanakodtak hogy mibe kellene fogni. Végül az egyikük azt mondta:

“Figyelj …., tök mindegy. Itt mindenki be van szorítva helyi szintre, sz*r a reklámjuk, a design-juk, a fele panaszkodik hogy nem bírja a munkát, a másik fele meg meg van elégedve azzal ami van. Nézd meg mi megy most jól, és nyiss rá. Akár vele szemben, az utca túloldalán. Legyen fiatalos amit csinálsz, legyen jó a reklám hozzá, legyen egy jó weboldalad, facebook oldal, aztán hajrá.”

Z generáció

Ez az a generáció, az 1995–2009 között születettek, akik lassan de biztosan elkezdenek vállalkozni, illetve hamarosan igen jelentős vásárlóerőt képezni. Ők nem a szomszédot, munkatársat kérdezik, hanem rákeresnek a neten arra, ami érdekli őket. A mobiltelefon állandó társuk, és ezen az eszközön keresnek rá először az őket érdeklő dolgokra.

Az hogy egy vállalkozás, egy cég megtalálható a világhálón, hogy rendelkezik digitális jelenléttel, mára elvárás. Ha nincs weboldalad, nem vagy megtalálható az interneten, nem létezel.

Ez a generáció (és ez egyébként jellemző mára az Y generációra is) tudatosabban vásárol, vesz igénybe szolgáltatást. Tájékozódik. Próbál keresni, szűrni. Nem véletlenül lett egy internetes keresőszolgáltatásból a világ egyik legnagyobb üzlete. Minden kkv tulajdonos ízlelgesse nyugodtan:

“Ha nincs weboldalad, nem vagy megtalálható az interneten, nem létezel.”

Nem kell weboldal, van facebook oldalam.

Igen, már ez is eredmény. De nézzük hogy is működnek a dolgok a facebook-on, eltekintve a közelmúlt néhány (jó pár) botrányától.

A facebook algoritmusa ugye az érdeklődésednek megfelelő tartalmat teszi eléd. Ezekkel találkozol leginkább. Ha az adott cég nem folytat facebook kampányt, nem hirdet, és tevékenysége nem illik az épp aktuális profilodba, nem fog megjelenni számodra. Hiába oszt meg a több száz ismerős dolgokat, ha ez nem illik az épp aktuális profilodba, szintén nem fog megjelenni számodra a hírfolyamban. Szintén nem látod. És ugye a facebook fenntartja a “változtatás jogát” is. Mit, mikor, hogyan…

Legyen facebook oldala a vállalkozásnak, de kizárólag erre támaszkodni nem túl jó ötlet. Egy “saját”, “céges” honlap és egy jó facebook oldal kiegészíti, erősíti egymást.

Van weboldalam!

Na igen. Csak a kutya sem kíváncsi rá. Megkattintja a felhasználó a linket, majd 1 percen belül el is hagyja. Kivéve ha mobilról nézi, mert akkor már 2 másodperc múlva elnavigál. Pedig a te vállalkozásod gyártja a világ legjobb kézműves sörét, amit soha senki nem fog megtudni.

Miért?

  • Mert nem mobilbarát. Nem reszponzív. Mobiltelefonra nincs optimalizálva a tartalom. Arra az eszközre, mely jelenleg az internetforgalom nagyobbik részét bonyolítja.
  • Mert elavult. Technológiailag, marketing szempontból, design szempontból. Minden szempontból. Lassan töltődik be, amit adott esetben ki sem vár a felhasználó. Nem jó a tipográfiája, nem jók a színei, a legalapvetőbb szinten sem akadálymentes. Ez az oldal már inkább árt az üzletednek, mint használ. Azt sugallja hogy nem érdekel a saját céged. Rossz, igénytelen oldal => rossz termék. Így áll össze fejben, ilyen a pszichológia. Ezen írás kapcsán megnézett oldalak 71%-a ilyen volt.
  • Mert pont azt nem találja meg az oldalon, amiért oda navigált. Hogy miért téged válasszon. Rossz tartalom. Mind képi világát, mind a szöveget tekintve. Arról már ne is beszéljünk mikor több éves, elavult tartalom, információ jelenik meg az oldalon, nincs rendszeresen frissítve. Ez szintén sok mindent elmond egy vállalkozásról.

Ha az oldal elavult, szembemegy minden alapvető weboldal tervezési szemponttal és technikával, az majdnem ugyanolyan, mintha nem is lenne weboldal. Vagy rosszabb, mert minősíti a vállalkozásunkat.

Fenti problémákra megoldási javaslatként talán azt tudnám mondani, hogy ne a szomszéd info-faktos fiával/lányával készíttessük el oldalunkat. Nem mindig az olcsóbb az olcsóbb.

Konklúzió:

Az elmaradottabb területeken ideig-óráig működik vállalkozás digitális jelenlét nélkül is. De a jövő (jelen?) elkerülhetetlen. Felnő az új generáció, akik maguk is tartalomfogyasztók, interneten tájékozódnak elsősorban, ha valami érdekli őket, egyszerűen “rágugliznak “. Számukra ami ott nincs az nem is létezik, vagy nem érdemes vele foglalkozni. Hiába árul a helyi vállalkozó cipőt jó áron; a vásárló meg akarja nézni otthonról, kíváncsi mások véleményére, tetszik neki a marketing szöveg és megvásárolja egy weboldalról.

Elbukott egy vásárlót. Mert nem volt weboldala, ne adj’ Isten egy webshopja.

A részletesen átnézett 41 vállalkozásból több nagykereskedelmi tevékenységet végez. Ezek a vállalkozások komoly, nagy cégekkel jó eséllyel soha nem fognak kapcsolatba kerülni. Miért? Mert egy szint felett már jó pár éve alap hogy legyen legalább egy landing page-ed, email elérhetőséged, egy kattintással meg lehessen nézni a tevékenységed, ki vagy, mit csinálsz, honnan jöttél, merre tartasz. Lehetsz nagyon jó, ha ez nincs, számukra nem létezik a vállalkozásod.

Egy saját oldal -véleményem szerint- az egyik legolcsóbb reklámfelület. Maga a vállalkozás. Reprezentálja azt, bemutatja. A fenntartása még kkv-s léptékben mérve is filléres költség.

Zárszó

Szűkebb pátriám tekintetében a helyzet eléggé “elkeserítő”. Nem értik, nem használják a vállalkozók, kkv-k a technológiákat, melyek megkönnyítenék életüket és segítenék vállalkozásukat, munkájukat. Nem látják be, hogy leszakadásuk a fejlettebb régióktól állandósulni, vagy még inkább gyorsulni fog.

Ennek a folyamatnak a lassításához, megállításához szerintem elengedhetetlen a “digitális jelenlét”.

Google Inc.